Werkgelegenheid » Werk in België » INSZ-nummer: identificatienummer bij de sociale zekerheid

INSZ-nummer: identificatienummer bij de sociale zekerheid

Door IntFormalities
Bijgewerkt op 23 december 2023
Geschatte leestijd: 3 minuten

Ledereen in België krijgt te maken met de sociale zekerheid, maar ook wie niet in België woont, maar hier bijvoorbeeld komt werken, kan ermee te maken krijgen. Aan de hand van een INSZ-nummer kan u makkelijk geïdentificeerd worden bij de sociale zekerheid. In dit artikel leggen we uit wat het is, waar u het voor nodig heeft en hoe u het kan aanvragen.

Wat is een INSZ nummer
Hier is een voorbeeld van een INSZ nummer op de achterkant van een e ID

Wat is een INSZ-nummer?

Een INSZ-nummer is een identificatienummer dat gebruikt wordt door de sociale zekerheid in België. Voor inwoners van België komt dit nummer overeen met hun rijksregisternummer wat bestaat uit uw geboortedatum (jjmmdd), een volgnummer van 3 cijfers en een controlegetal van 2 cijfers. Dit kan u vinden op uw e-ID.

Wie niet in België woont, maar er wel sociaal is verzekerd, krijgt een bisnummer in plaats van rijksregisternummer. Dit ziet er hetzelfde uit, maar de geboortemaand wordt verhoogd met 20 of 40. Het nummer blijft heel uw leven hetzelfde en wordt niet meer veranderd.

Wanneer is het INSZ-nummer nodig?

Zelf zal u het niet snel nodig hebben, maar het is vooral belangrijk voor uw werkgever. Aan het INSZ-nummer zijn namelijk al uw sociale gegevens gekoppeld, zoals uw loopbaangegevens, uitkeringen en meer die belangrijk zijn om bij te houden als werkgever en eventueel door te geven aan een sociaal secretariaat.

Werkgevers hebben uw INSZ nodig om onder andere Dimona- of DmfA-aangiften te doen en tijdelijke arbeidsongeschiktheid te melden. Dit verloopt vaak via een sociaal secretariaat die bevoegd is om uw gegevens op te vragen.

Hoe een INSZ-nummer opvragen als werkgever?

Dit doet u eenvoudig via www.belgianidpro.be. U moet inloggen met uw eigen e-ID waarna u gegevens kan opvragen van huidige en toekomstige werknemers. U heeft hiervoor de volgende gegevens nodig:

  • Scan van het identiteitsbewijs van de werknemer (identiteitskaart, paspoort of rijbewijs)
  • Naam, voornaam, geslacht, geboortedatum en -plaats van de werknemer
  • Adres of contactgegevens van de werknemer
  • E-mailadres van uw onderneming

Normaal gezien ontvangt u het INSZ onmiddellijk, tenzij er een operator moet tussenkomen om bepaalde documenten na te kijken. 

Het kan ook voorkomen dat de werknemer nog geen INSZ-nummer heeft, bijvoorbeeld als hij/zij niet in België woont. Dan kan u als toekomstige, Belgische werkgever voor hen dit nummer aanvragen.

Een INSZ-nummer aanvragen

Om een INSZ-nummer aan te vragen, voor bijvoorbeeld een nieuwe werknemer uit het buitenland, kan u dezelfde procedure volgen als wanneer u een nummer opvraagt. Ook hiervoor heeft u alle identiteitsgegevens nodig van de werknemer. 

Voor een nieuwe aanvraag kan het zijn dat u direct een nummer ontvangt of dat u even moet wachten omdat er nog documenten moeten worden nagekeken. U wordt dan op de hoogte gehouden via e-mail op het adres dat u heeft doorgegeven.

Via de aanvraaghistoriek in Belgian ID pro kan u ook de status van al uw aanvragen makkelijk zelf bijhouden. 

De aanvraag van het nummer zelf brengt geen kosten met zich mee voor uw als werkgever of voor uw werknemer.

Hulp nodig bij de aanvraag voor een INSZ-nummer?

In België is Sigedis de organisatie waarbij u terecht kan met uw vragen over sociale zekerheid en INSZ-nummers. Heeft u hulp nodig bij het aanvragen van een INSZ-nummer? Dan kan u hen als professional telefonisch bereiken op 02/212 02 55. Wilt u als burger meer te weten komen over uw loopbaangegevens? Dan kan u terecht op mycareer.be. 

Deel het artikel

IntFormalities

IntFormalities

Misschien vind je het ook leuk...

VERTEL ONS JE SUGGESTIES!

Gebruik ons ​​contactformulier om ons te vertellen over andere onderwerpen die u interesseren…