Andere hulp » Mobiliteit » Vlucht vertraagd of geannuleerd: wat nu?

Vlucht vertraagd of geannuleerd: wat nu?

Door IntFormalities
Bijgewerkt op 07 oktober 2023
Geschatte leestijd: 4 minuten

Reizen is niet altijd even zorgeloos. Het kan namelijk voorkomen dat uw vlucht vertraagd is, of door overmacht zelfs wordt geannuleerd. In dat geval kan u recht hebben op een compensatie van de luchtvaartmaatschappij. Hieronder leest u meer over de voorwaarden, wie recht heeft op een compensatie en hoe u deze kan aanvragen. Wat moet u precies doen, en belangrijk, wat kan u doen als u van de luchtvaartmaatschappij geen gehoor krijgt?

Compensatie vertraagde vluchten
Bij een vertraging van minstens 3 uur heeft u recht op een financiële schadevergoeding

Wat is een officieel vertraagde vlucht? 

Niet elke vlucht die later vertrekt dan gepland, is een officieel vertraagde vlucht. Er is namelijk pas sprake van een officieel vertraagde vlucht als

  • De vertraging minstens 2 uur bedraagt bij een reis tot 1500 kilometer
  • De vertraging minstens 3 uur bedraagt bij een reis van meer dan 1500 kilometer binnen de EU of een reis tussen 1500 en 3500 kilometer van of naar een niet-Europees land
  • De vertraging minstens 4 uur bedraagt bij een reis van meer dan 3500 kilometer naar een niet-Europees land

Wat zijn uw rechten bij een vertraagde vlucht? 

Is er sprake van een officieel vertraagde vlucht? Dan moet de luchtvaartmaatschappij zelfs in geval van overmacht u volgende zaken aanbieden: 

  • Maaltijden en verfrissingen in verhouding tot de extra tijd die u moet wachten 
  • Twee gratis telefoongesprekken, e-mails of faxberichten als u daar nood aan heeft 
  • Een overnachting in een hotel en het vervoer ernaartoe als u op een andere vlucht wordt geboekt 

Is uw vlucht officieel met meer dan 5 uur vertraagd? Dan moet u de mogelijkheid krijgen om uw vlucht te annuleren en uw geld terug te krijgen. 

Mist u door uw vertraging uw aansluiting inbegrepen in uw reservatie? En heeft het voor u geen zin meer om verder te reizen? Dan heeft u recht op een gratis retourvlucht naar uw eerste vertrekpunt. 

Heeft u recht op een schadevergoeding? 

Is uw vlucht vertraagd met meer dan 3 uur? Dan heeft u recht op een financiële schadevergoeding:  

VoorwaardeSchadevergoeding
Vluchten tot en met 1500 kilometer€250 
Vluchten van meer dan 1500 kilometer binnen de EU€400 
Andere vluchten tussen 1500 en 3500 kilometer€400 
Alle andere vluchten€600

Belangrijk: Is de schade die u door de vertraging leed groter dan de schadevergoeding waarop u recht heeft? Dan kan u een hogere schadevergoeding vragen als u de werkelijke schade kan bewijzen. Daarnaast is het goed om weten dat u helaas geen recht heeft op een schadevergoeding als de vlucht vertraagd is door overmacht of buitengewone omstandigheden. 

Wat is overmacht? 

Er is sprake van overmacht of buitengewone omstandigheden als: 

  • Er politieke instabiliteit is
  • Er moeilijke weersomstandigheden zijn 
  • De veiligheid niet kan worden gegarandeerd 
  • Er een staking is die ontstond buiten de luchtvaartmaatschappij

Is er sprake van een technisch probleem? Dat is geen overmacht. 

Schadevergoeding aanvragen 

Heeft u recht op een schadevergoeding? Contacteer uw luchtvaartmaatschappij. Hoe u uw schadevergoeding moet aanvragen, varieert per maatschappij. 

Voeg zeker een kopie van alle bewijsstukken (uw boardingpass, correspondentie met uw luchtvaartmaatschappij,…) toe aan uw aanvraag. Samen met een korte beschrijving van de situatie.  

Een klacht indienen 

Heeft u contact opgenomen met de klantendienst van uw luchtvaartmaatschappij? Maar krijgt u geen gehoor? Of gaat u niet akkoord met het antwoord? Bent u het bijvoorbeeld niet eens dat er sprake was van overmacht? 

Als u na 6 weken nog geen bevredigend antwoord heeft ontvangen van uw luchtvaartmaatschappij, kan u een klachtenformulier indienen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit kan op de dienst Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV)

Extra tip: Staan uw koffers al klaar voor uw volgende vakantie? Als jongere kan u genieten van de voordelen van de European Youth Card in meer dan 30 Europese landen. 

Financiële schadevergoeding bij minimaal drie uur vertraging

Wil u met het vliegtuig op reis? Maar heeft uw vlucht vertraging of wordt die door overmacht geannuleerd? Bij een vertraging van minstens 3 uur heeft u recht op een financiële schadevergoeding. Deze bedraagt afhankelijk van de vertraging en afstand van uw vlucht tussen €250 en €600. U kan uw schadevergoeding aanvragen via de website van uw luchtvaartmaatschappij.

U heeft geen recht op een financiële schadevergoeding als er sprake is van overmacht, zoals bij politieke instabiliteit of moeilijke weersomstandigheden. Een technisch probleem geldt niet als overmacht.

Bent u het niet eens met de beslissing van uw luchtvaartmaatschappij? Of heeft u na 6 weken nog steeds geen antwoord ontvangen? Dan kan u een klachtenformulier indienen bij de dienst Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV). Met vragen kan u hen contacteren op het nummer 02 277 31 11.

Deel het artikel

IntFormalities

IntFormalities

Misschien vind je het ook leuk...

VERTEL ONS JE SUGGESTIES!

Gebruik ons ​​contactformulier om ons te vertellen over andere onderwerpen die u interesseren…