Voor het werk, school, of gewoon in uw vrije tijd. Biedt de trein of vaste buslijn geen oplossing voor uw verplaatsing? Dan kan u misschien beroep doen op de belbus. Een belbus rijdt enkel op aanvraag en heeft geen vaste route of dienstregeling. Omdat alle belbussen met een lift zijn uitgerust, kunnen ook ouderen en rolstoelgebruikers hier eenvoudig beroep op doen. Hieronder leest u wie een belbus kan aanvragen, hoe u uw rit kan reserveren en wat de kostprijs is van de belbus.
Wat is de belbus?
Een belbus van De Lijn is een vorm van openbaar vervoer in Vlaanderen in gebieden waar geen vaste buslijnen rijden of waar de vraag naar openbaar vervoer beperkt is.
In tegenstelling tot de reguliere buslijnen van De Lijn heeft een belbus geen vaste dienstregeling en volgt geen vaste routes. Als u gebruik wil maken van de belbus moet u op voorhand reserveren via een telefoonnummer of het online boekingssysteem.
De belbus komt dan op het afgesproken tijdstip naar de opgegeven locatie om u op te halen.
Voor wie?
De belbus vormt een flexibele vorm van openbaar vervoer. Hierdoor kan u ook in dunner bevolkte gebieden de bus nemen. De belbus vormt bijvoorbeeld een handige optie voor wie niet over een auto beschikt en moeilijk toegang heeft tot regulier openbaar vervoer.
De belbus is er voor iedereen. Ook voor rolstoelgebruikers, reizigers met een kinderwagen en groepen tot 14 personen. Omdat alle belbussen met een lift zijn uitgerust, kunnen ouderen en rolstoelgebruikers zonder zorgen de belbus nemen.
Tip: Bent u een 65-plusser? Dan kan u bij de voor de vaste buslijnen van De Lijn een Omnipas 65+ kopen.
Hoe werkt het?
- Reserveer uw rit online (minstens 1 dag op voorhand) of telefonisch (minstens 1 uur op voorhand)
- Laat bij het reserveren weten waar u opgehaald wil worden en waar u naartoe wil
- Op basis van de aanvragen voor een bepaalde rit stippelt de computer de efficiëntste reisweg uit en doet u een voorstel
- Als u het voorstel aanvaardt, komt de belbus u op het afgesproken tijdstip op de afgesproken locatie halen
Belbus reserveren
De belbus stopt alleen aan haltes van De Lijn die voor de rit werden aangevraagd. U kan uw rit online of telefonisch reserveren. Dit kan van 30 dagen tot 1 dag op voorhand via online reservatie, en van 30 dagen tot 1 uur online via telefonische reservatie.
Online reserveren:
- Ga naar de website van De Lijn
- Kies uw halte en tijdstip
- Ontvang een voorstel
- Bevestig uw reservatie
Opgelet: enkel bestaande klanten kunnen online reserveren.
Telefonisch reserveren via de belbuscentrale:
- Belbuscentrale Antwerpen: 03 218 14 94
- Belbuscentrale Oost-Vlaanderen: 09 211 91 91
- Belbuscentrale West-Vlaanderen: 059 56 52 56
- Belbuscentrale Limburg: 011 85 03 00
- Belbuscentrale Vlaams-Brabant: 016 31 37 00
Belt u voor de eerste keer? Dan maakt De Lijn u een klantennummer aan. Daarvoor moet u uw naam, adres en telefoonnummer doorgeven.
Kostprijs belbus
U betaalt hetzelfde tarief als op een gewone bus van De Lijn.
Een vervoerbewijs voor de belbus kan u vooraf kopen via een verkooppunt, Lijnwinkel, ticketautomaat, sms of met de app van De Lijn.
De flexibele vorm van openbaar vervoer
De belbus van De Lijn is een flexibele vorm van openbaar vervoer die ook in dunbevolkte gebieden rijdt. Het is de perfecte oplossing voor wie geen auto heeft en geen toegang tot regulier openbaar vervoer. De belbus is er voor iedereen. Jong en oud. Van mensen met kinderwagens tot groepen tot 14 personen.
Dankzij de aanwezige lift kunnen ook ouderen en rolstoelgebruikers eenvoudig de belbus nemen. Het tarief is hetzelfde als op een reguliere bus en kan vooraf gekocht worden via een verkooppunt van De Lijn, een Lijnwinkel, ticketautomaat, sms of met de app.
Reserveren kan u als bestaande klant online doen. Wanneer u voor het eerst gebruik wil maken van de belbus dient u telefonisch contact op te nemen met de belbuscentrale in uw provincie. U kan tot 1 dag op voorhand online en tot 1 uur op voorhand telefonisch uw rit reserveren. Voor meer informatie over de belbus kan u terecht bij de belbuscentrale van De Lijn.